„Calea cea mai bună nu este cea în care faci numai ce îţi place. Perseverenţa este o abilitate ce trebuie pusă în tinerii noştri“.
Cu o carieră de 25 de ani în mai multe companii antreprenoriale, Monica Florea a lansat în toamna anului trecut pilotul programului de mentorat UP Generation, urmat în martie anul acesta de o nouă ediţie. Motivaţia de a se implica într-un astfel de proiect este evidentă, tinerii Gen Z ies din şcoli cu o pregătire care exclude partea vocaţională şi practică, iar mediul de business îi vrea deja pregătiţi pentru lumea reală. La mijloc, se nasc doar frustrări de ambele părţi, de unde şi nevoia de programe naţionale care să adreseze nevoile specifice ale celor care vor forma piaţa muncii în viitor.
„În toate companiile în care am fost, partea de recrutare o făceam eu. Şi de fiecare dată când am avut în faţa mea tineri, şi au fost mii de CV-uri, ajungeam la aceleaşi concluzii. Tinerii ajung în câmpul muncii total nepregătiţi pentru ce îi aşteaptă, iar integrarea e de cele mai multe ori greoaie. Cu fiecare tânăr pe care l-am avut în faţă mi-am dorit să fac acele academii profesionale“, spune Monica Florea într-un nou episod al emisiunii Lecţii de Business, proiect editorial ZF susţinut de First Bank. De anul trecut, Monica Florea a lansat programul de mentorat UP Generation pornind de la nevoile specifice pe care le are Gen Z şi pe care şcoala le satisface doar parţial, dar şi de la aşteptările angajatorilor. Anterior, a lucrat în companii precum Râureni şi Prodlacta.
„Toată lumea îi întreabă la interviu ce experienţă au, dar ei tocmai au ieşit de pe băncile şcolii, nu au cum să aibă experienţă. Niciodată nu am adresat la vreun interviu această întrebare.“ Monica Florea spune că pentru a acoperi acest gap pe care tinerii îl simt este nevoie de un efort comun.
„Sistemul educaţional nu vine către practicieni să înţeleagă care este nevoia reală din mediul de business, iar antreprenorii aşteaptă ca tinerii să vină şi să ştie lucruri. Pe de altă parte nici companiile nu pot să plătească acest cost al învăţării. Nişte programe naţionale ar putea construi punţi în cele două părţi. Trebuie să ne ducem unii către alţii.“
Până va fi realizat acest lucru, iniţiativele de genul UP Generation pot să adreseze parţial problema. Înainte de lansarea programului, Monica Florea a realizat un studiu pentru a vedea care sunt aşteptările Gen Z. Dezvoltarea personală şi pregătirea pentru viaţa profesională reprezintă o preocupare majoră pentru tinerii români. Aproape toţi (95%) au identificat deja ariile pe care vor să le îmbunătăţească, în top trei preferinţe fiind: educaţia financiară (37%), vorbitul în public (36%) şi marketingul şi comunicarea (28%). Topul este completat de domenii mai orientate spre business, precum leadership şi management (25%) sau educaţie antreprenorială (22%).
„Vor să li se predea pe altfel de metode. Partea asta tradiţională a livrării de informaţie nu este aliniată cu ei. Ei sunt nativi digital. Ei vor să dezbată, să îşi spună propria perspectivă. Vor programa adapatată la nevoile pe care le are piaţa, dar acum copiii nu ştiu lucruri esenţiale despre educaţie financiară, despre cum să-şi facă un buget, cum să-şi aleagă cariera, pentru ce tip de angajator vor să lucreze.“
Urmărește interviul integral aici https://www.zf.ro/lectii-de-business/monica-florea-up-generation-niciodata-intr-un-interviu-de-recrutare-22418131