Media

Monica Florea pentru Libertatea – Programul care-i ajută pe adolescenții români să se dezvolte în afara școlii: „Ne dorim ca peste un milion de tineri să deprindă abilitățile de viață și de carieră”

„Din păcate, școala nu pregătește copiii și tinerii pentru viață, nici personal, nici profesional. Tinerii nu sunt învățați să gândească critic, cu propria minte, să formuleze întrebări, să caute informații, să găsească soluții și alternative la situațiile cu care se confruntă”, spune Monica Florea, antreprenoare cu o experiență de peste 25 de ani în business.

Din dorința de a-i ajuta pe tineri și a veni în întâmpinarea lor, ea a dezvoltat un program de educație nonformală care antrenează abilitățile de viață, carieră și business ale celor cu vârste cuprinse între 16 și 25 de ani. Am stat de vorbă cu Monica Florea despre necesitatea unui astfel de proiect, dar și cu tineri din generația Z despre ce-și doresc de la carieră sau de la mediul educațional românesc.

Tinerii își doresc să învețe mai mult decât ceea ce școala le oferă

Monica Florea este antreprenoare și are o experiență de 25 de ani în business, timp în care a coordonat câteva companii românești de top, cu implicații în multiple industrii, de la HoReCa, Food Service, și până la Retail cu activități în zona de Producție și Distribuție. În 2023, a renunțat la toate proiectele pentru a se dedica 100% unei inițiative unice pe piața din România, un program de mentorat pentru tineri cu scopul antrenării abilităților de viață și de business.

„Adolescenții și tinerii se simt debusolați și copleșiți pentru că nu reușesc să-și găsească o traiectorie în viață în acord cu aspirațiile și abilitățile lor. Orientarea educațională și vocațională este realizată superficial, ba chiar inexistentă în multe contexte, iar unui consilier vocațional din școli îi revin în grijă prea mulți elevi (peste 1.000)”, susține Florea.

Pentru a înțelege mai clar nevoile noii generații, în mai 2024, a realizat un studiu care a scos la iveală faptul că 72% din tinerii din România își doresc să învețe mai mult decât ce le oferă școala sau facultatea. Cei cu vârste între 16 și 24 de ani vor să urmeze programe de învățare diferite de curricula tradițională, care să îi ajute să își descopere talentele și să îi pregătească pentru reușită. Cât despre ariile de interes, 95% dintre participanți au ales educația financiară (37%), vorbitul în public (36%), marketingul și comunicarea (28%), leadership și management (25%) sau educație antreprenorială (22%).

14% dintre tineri au declarat că își doresc stabilitate financiară, iar 12% vor învățare și educație. Un procent similar caută o schimbare în viața profesională: de la a găsi un loc de muncă sau a-l schimba pe cel actual, până la a câștiga mai mult sau a se bucura de mai multă flexibilitate. Îmbunătățirea abilităților sociale și emoționale, precum și creșterea încrederii în sine ar aduce împlinirea pentru 6% dintre tinerii chestionați.

UP Generation, o inițiativă unică pe piața din România

De-a lungul profesiei sale, Monica Florea a lucrat îndeaproape cu tinerii și a observat dorința lor de a reuși, dar și lipsa de perspective practice și a unei îndrumări necesare. „Experiența cu propriul meu copil mi-a dat întregul context să pornesc această misiune”, a adăugat ea.

Ideea unui program de mentorat i-a apărut în minte în urmă cu cinci ani, dar abia în 2023 s-a concretizat. Inițial, și-a dorit să construiască academii profesionale în jurul companiilor pe care le-a condus. „N-am reușit să fac asta, pentru că de fiecare dată prioritățile erau altele, iar acest demers implica resurse importante de timp, de oameni și de bani”, explică antreprenoarea.

Odată ce și-a setat un obiectiv clar – dezvoltarea abilităților de viață pentru tineri, și-a pus la bătaie resursele financiare proprii și s-a apucat de treabă. A lansat un program-pilot, pe care l-a testat în mod gratuit alături de 15 tineri, iar în martie 2024 a scos pe piață programul oficial, Life Skills Pro. „Au venit alături de mine specialiști din zona de psihologie și psihopedagogie, dar și oameni din business alături de care am completat perspectiva”, precizează ea.

În cadrul programului, startul este reprezentat de nevoile concrete pe care le au tinerii, urmat de explorarea talentelor, pasiunilor, dar și a punctelor forte și mai puțin forte pe care le au. „Găsim împreună soluții, ghidăm prin tehnici, metode, dar și unelte explicate pas cu pas. Construim jocuri de rol și scenarii care să le antreneze abilitățile formate. Tinerii învață prin experimentare, prin descoperire, prin lucru în echipă”, explică Monica Florea. Viziunea pe termen lung este ca UP Generation să devină un proiect de țară, care să implice sistemul educațional, dar și mediul de afaceri. „În termeni de cifre, ne dorim ca peste un milion de tineri să deprindă abilitățile de viață și de carieră, care să le ofere o altă perspectivă și să îi ajute să se dezvolte spre atingerea potențialului de care dispun”, completează femeia de afaceri.

Citește articolul integral aici – https://www.libertatea.ro/stiri/program-monica-florea-adolescenti-romani-dezvoltare-scoala-abilitati-viata-cariera-4986604.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *